Försäkringar
texttext


SAM
Systematiskt Arbetsmiljöarbete
Arbetsgivaren och de anställda ska samverka för att skapa en god arbetsmiljö. Det är fastslaget i arbetsmiljölagen. Arbetsgivaren har huvudansvaret för arbetsmiljön. Skyddsombuden är arbetstagarnas valda ombud i arbetsmiljöfrågor, men har inget eget ansvar för arbetsmiljön.
Vad gör skyddsombuden?

Skyddsombudet är en förtroendevald medlem vars roll är att företräda sina arbetskamrater i arbetsmiljöfrågor.
Skyddsombudet skall enligt AML kap.6 företräda arbetstagarna i
Arbetsmiljöfrågor och inom sitt skyddsområde sköta följande:
-
Vaka över skyddet mot ohälsa och olyckfall.
-
Vaka över att arbetsgivaren uppfyller kraven som systematisk Arbetsmiljöarbete.
-
Fortlöpande informera sig om aktuella arbetsmiljöfrågor genom Kontakt med arbetskollegor och arbetsledning.
-
Skaffa sig kunskap om de föreskrifter och instruktioner som gäller inom verksamheten.
-
Delta vid planering och genomförande av arbetsmiljöronder, kartläggning, riskanalyser och andra undersökningar av arbetsmiljön.
-
Delta vid planering av nya och ändringar av lokaler, anordningar, arbetsprocesser, arbetsmetoder och av arbetsorganisation liksom vid planering av ämnen som kan medföra ohälsa eller olycksfall.
-
Delta i upprättande av handlingsplaner •Medverka vid utredningar av tillbud och arbetsskador.
-
På uppdrag av arbetskamraterna framställa önskemål om arbetsmiljöåtgärder till beröd arbetsledning.
-
Samt utöver vad som sagts ovan utföra de uppgifter som följer av arbetsmiljölagen, föreskrifter och Scanias riktlinjer
Arbetsmiljöproblem?
