Om Verkstadsklubben

Den 22 november 1905 bildades Scania Verkstadsklubb. I över 100 år har vi representerat oss arbetare medan företaget har utvecklats och expanderat. Verkstadsklubben i Södertälje består idag av cirka 4800 medlemmar i alla delar av produktion, utveckling och underhåll. Vi representerar också logistikcentret i Nykvarn.

Ute på arbetsplatsen finns kontaktombud och skyddsombud som de anställda möter i sitt dagliga arbete. Lokalt finns även gruppsamordningar som hjälper er med frågor om försäkringar, lön, fackliga studier, rehabilitering och medlemskapet. Klubben knyter samman verksamheterna och samverkar på central nivå med företaget.

Metall Scania Sverige består av de tre stora produktionsorterna Södertälje, Oskarshamn och Luleå där de fackliga representanterna samordnar de villkor och avtal som gäller på samtliga orter.

14352616_1072591866123607_1311996397537470688_o.jpg

Att vara förtroendevald

Vilka som är förtroendevalda inom vår fackliga organisation bestäms för de flesta uppdragen av dig som medlem på det årsmöte som hålls en gång per år. Inför ett årsmöte så utlyses vilka förtroendeuppdrag som står för omval och datum för under vilken period som medlemmarna kan skicka in nomineringar till dessa uppdrag.

När det gäller förtroenduppdrag som kontaktombud eller skyddsombud så sker nomineringar till dessa löpande under hela året. När en nominering av en medlem till skyddsombud eller kontaktombud inkommer så är det den lokala fackliga grupporganisationens styrelse i samråd med berörda medlemmar som fattar beslut om personen skall utses eller ej. Detta görs för att medlemmarna inte skall behöva vänta till nästa årsmöte för att kunna få en lokal representant på sin egen avdelning.

Det händer att vissa uppdrag måste tillsättas inom en viss tid. I det läget kan i vissa fall verkstadsklubbens styrelse eller gruppstyrelserna (beroende på vad det är för uppdrag) fatta beslut om tillsättning. Om det är aktuellt så kommer vi att gå ut med information om nominieringar till dessa uppdrag.

Styrelsen

Michael förbundsstyrelse1 2022.jpg

Michael "Stålis" Lyngsie

Ordförande

Bosse Luthin.jpeg

Bo Luthin

Huvudskyddsombud

Sonny Johansson 2023.jpg

Sonny Johansson

Vice Ordförande

Hasse 2023 (2)_edited.jpg

Hans Huselius

Vice huvudskyddsombud

Kaj Hynninen (2).jpg

Kaj Hynninen

2:e Vice ordförande

Ordförande och Huvudskyddsombud jobbar internationellt.
Vice ordförande, 2:e vice ordförande och vice huvudskyddsombud jobbar lokalt i Södertälje.
Maila direkt till personen genom att skriva till fornamn.efternamn@scania.com

2023-2024

Mångfald

Fackligpolitisk   Yakop Dighzarian

Information        Emma Hansson

Vakanser till uppdrag konstitueras under styrelsemötet i mars.

Fanbärare

Sasa Jakovlievic, ordinarie

Roy Hautala, suppleant

Lokalt fackliga:
Ansvariga på gruppområdena

Hitta din lokala gruppsamordning här

Kontakta din gruppsamordning via din närmaste förtroendevalda, eller maila direkt till personen genom att skriva till fornamn.efternamn@scania.com

Kontakt

Adress

Scania Verkstadsklubb Södertälje

Byggnad 062

Kontakt